Menu Sluiten

Fiscale besparingen bij autodelen

Wanneer u gebruik maakt van een deelauto betaalt u geen bijtelling omdat elke deler individueel huurt van SelectDrive. Elke huurder wordt apart gefactureerd. Bij een SelectDrive deelauto betaalt dus elke huurder van de auto voor de kilometers die hij of zij rijdt. Zolang dat bedrag lager is dan de bijtelling die betaald moet worden, is autodelen interessanter dan een auto van de zaak. Dat rekenen we graag voor u uit.

Ondernemers

SelectDrive BIZ is de oplossing voor bedrijven en ZZP'ers. U krijgt als bedrijf een beter inzicht in het autogebruik als u deelauto's gaat gebruiken. U bespaart flink aan administratiekosten, de auto staat (net als bij operationele leasing) niet op de balans en ook de 2,7 procent forfait (i.v.m. BTW-aftrek) vervalt. Dat levert een aanzienlijke besparing op. Wij adviseren ondernemers dan ook om werknemers een mobiliteitsbudget aan te bieden. Zij kunnen kiezen voor Club SelectDrive. We denken en adviseren graag groen met u samen!

 

Bijtelling, de dissonant in autoland

De overheid kan alleen functioneren als er voldoende geld naar de schatkist vloeit. Dat op zich is al moeilijk genoeg, maar er zijn belastingen die slecht in de markt liggen. Bijtelling is er zo eentje. Toch heb je het als burger maar te betalen als je een auto van de zaak rijdt. Inmiddels 22 procent voor zo ongeveer alles. Dat kan flink aantikken, want de fiscus neemt alleen genoegen met niets als er bewijsbaar minder dan 500 kilometer privé in de auto wordt gereden.

Minder bijtelling kan. Vier procent bijvoorbeeld als u in een elektrische auto gaat rijden. In 2019 is het gedaan waarschijnlijk met de voordelige bijtelling van 4 procent voor elektrische auto's, tenminste voor alles dat ze meer kosten dan 50 mille. Dat wordt 22 procent. En zo blijft de bijtelling de dissonant in autoland. Bijgaand meer informatie, maar één ding is zeker: als u een auto gaat delen, wordt autorijden hoe dan ook goedkoper. Is het niet gewoon tijd voor een SelectDrive deelauto?

Bijtelling in 2018

Dit zijn de actuele tarieven voor personenauto's in 2018:

  • 4 procent voor elektrische auto's;
  • 22 procent voor alle andere auto's.

Bijtelling in 2019

Dit zijn de actuele tarieven voor personenauto's in 2018:

  • 4 procent voor elektrische auto's tot 50.000 euro;
  • 4 procent over de eerste 50.000 euro en boven dat bedrag 22 procent;
  • 22 procent voor alle andere auto's.

Naar verwachting zal in 2019 de markt voor dure elektrische auto's behoorlijk afnemen. Voor een Jaguar I-PACE gaat de bijtelling van iets meer dan acht tientjes naar ruim 700 euro per maand. Ook Tesla zal dat in de verkoopcijfers gaan merken.

Informatie 2,7 procent forfait

Ondernemers betalen voor elke auto een forfait van 2,7 procent van de cataloguswaarde. Voor een gemiddelde Volkswagen Golf is dat al snel 1000 euro, maar het bedrag loopt natuurlijk flink op als de auto duurder is. De belastingdienst omschrijft het als volgt:

Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Hierbij geldt ook woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.

Voor het bepalen van het privégebruik maakt het uit of u een kilometeradministratie bijhoudt.

Kilometeradministratie

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

Hebt u een sluitende kilometeradministratie? En betaalt u of uw personeel geen eigen bijdrage voor het privégebruik? Dan kunt met de Rekenhulp berekening btw over privégebruik auto uitrekenen welk bedrag u aan btw moet betalen.

Houdt u geen kilometeradministratie bij? Lees dan hieronder hoe u het privégebruik uitrekent.

Geen kilometeradministratie

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

Voorbeeld

U hebt een auto gekocht met een catalogusprijs van € 45.000, inclusief btw en bpm. U hebt de btw op de aanschaf, het onderhoud en gebruik van deze auto volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen sluitende kilometeradministratie. Voor het privégebruik moet u dan 2,7% x € 45.000 = € 1.215 btw betalen. Als u de auto in de loop van het jaar koopt, kunt u het percentage van 2,7% naar evenredigheid verlagen. Koopt u de auto bijvoorbeeld op 1 september, dan betaalt u voor het privégebruik 4/12 x 2,7% x € 45.000 = € 405.

Gebruikt u de auto ook voor vrijgestelde omzet? Dan kunt u het bedrag evenredig verlagen. Als u de auto bijvoorbeeld voor 50% gebruikt voor vrijgestelde omzet, wordt het bedrag 50% van € 1.215 = € 607. U hebt in zo’n geval namelijk de btw op de aanschaf, het onderhoud en gebruik ook maar voor de helft afgetrokken.

U betaalt de btw bij de laatste aangifte van het boekjaar.

Forfait vervalt bij autodelen

Goed nieuws: het forfait vervalt als je als bedrijf gebruikt maakt van een deelauto. Er is dan immers geen sprake meer van koop of lease. Je huurt de deelauto en je betaalt de kosten. Eenvoudiger kan het niet en het bespaart niet alleen veel geld, maar ook administratief wordt alles veel eenvoudiger als je start met autodelen. In feite is dat de beloning van de overheid omdat zij wil dat autodelen moet worden gestimuleerd.

Kortom: fiscus beloont autodelen

De overheid wil autobezit ontmoedigen en autodelen stimuleren. Zodra u koop- of leaseauto's vervangt door deelauto's, worden de exploitatiekosten van een auto aanzienlijk lager. Bovendien worden ze logisch verdeeld: elke huurder betaalt. Gebruikt u de auto weinig, dan betaalt u weinig. Gebruikt u de auto veel, inderdaad...

SelectDrive is gericht op autodelen. De besparingen zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar wij vinden auto's delen veel belangrijker. Er moet ruimte op de weg ontstaan, de filedruk kan dankzij autodelen aanmerkelijk afnemen en daar heeft iedereen baat bij. We adviseren u graag hoe u een SelectDrive-auto zo slim mogelijk kunt gebruiken. Op een maatschappelijk verantwoorde wijze.