Op zaterdag 6 januari publiceerde de NOS de ergernis van mensen over laadpalen in het publieke domein en dan met name de laadpalen die uniforme parkeerplaatsen opeten. Ergeren mensen zich terecht aan langparkeerders die bij de gratie van een stroomdraadje de godganse dag een parkeerplaats bezet houden? Is de ergenis niet vooral legitiem als er toch al parkeerplaatsen tekort zijn? Hebben laadpalen in de openbare ruimte eigenlijk wel een toekomst? Of kennen we er een waarde aan toe die er niet meer is?

Als er parkeerplaatsen tekort zijn, vormen lege parkeerplekken met een laadpaal niet de leukste aanblik. Elke gemeente vult de zakken met het uitdelen van parkeerboetes en als je geen boete krijgt en ettelijke euro's per uur moet betalen, word je ook niet vrolijk. Met meer dan acht miljoen auto's is parkeren een probleem. Moet je dan ook nog eens parkeerplaatsen creëren voor een handjevol mensen met een elektrische auto? Misschien moet het antwoord gewoon nee zijn.

De actuele elektrische auto kan steeds sneller laden en heeft dus, mits er slim wordt gereden, aan een snellader onderweg genoeg. Ooit hadden we de gedachte dat we Nederland vol moesten zetten met veel te trage laadpalen en met veel subsidie is dat inmiddels aardig gelukt. Eind november waren er 14.921 openbare laadpunten waar je 24 uur per dag kunt laden. De overige laadpalen zijn semi-toegankelijk: 17.035 stuks. Een groot deel van de laadpalen is dus traag, je hebt er alleen iets aan als je er langdurig staat.

Maar snelladers zorgen ook voor ruzie...

Fastned mag op ruim tweehonderd locaties in Nederland snelladers plaatsen. Dat gaat langzamer dan de planning, nu ergens in de zestig, want de vaderlandse overheid haakt niet altijd even adequaat in als het om elektrisch rijden gaat. Het bedrijf loopt met regelmaat tegen een muur van ambtelijk onbegrip op en daar komt nu de ruzie met Shell ook nog bij. Het olieconcern gaat snelladers plaatsen op tankstations van het merk. Op zich mooi, maar met prijzen van tegen de zestig eurocent per kiloWatt laden ze meer de eigen zakken vol dan de batterijen van de passerende EV's. We voorspellen overigens dat Fastned op (redelijke) termijn opgeslokt zal worden door Shell of een andere oliemaatschappij.

Toch zijn openbare snelladers de uiteindelijke oplossing voor het elektrische rijden waar dan ook. Kijk maar naar de Superchargers van Tesla. Je rijdt zonder problemen door het grootste deel van Europa. Zo moet het. Verdwijnen daarmee de laadpalen uit het straatbeeld? Nee, niet direct, want het is nog een verdienmodel voor veel bedrijven. Jammer, want die moeten hun pijlen op andere zaken richten. Een wallbox thuis, gekoppeld aan zonnepanelen, is namelijk wél weer interessant. Dan staat je elektrische auto 's morgens weer met een volle batterij klaar. Tegen 2030 zullen er wellicht parkeerlocaties zijn waar elke elektrische auto rustig kan laden. De resterende brandstofauto's hebben hun bestaansrecht dan al verloren en dienen slechts hun tijd uit.

Conclusie

Het is beter om te zorgen dat Nederland (en overal waar je verder naar toe wilt) een handig dekkend netwerk krijgt van snellaadstations met een attractieve kW-prijs. Verder zit de consument niet te wachten op ruzies over parkeerplaatsen waar alleen EV's mogen parkeren. Als dat al zou mogen dan uitsluitend voor 100 procent elektrische auto's. Maar maken we ons eigenlijk niet nodeloos druk over een heikel punt dat wordt achterhaald door snelladers en thuisladers? Laten we oppassen dat we niet uitglijden over een bananenschil.

error: Content is protected !!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surfervaring te bieden. Klik op "Accepteren" om verder te gaan.

Sluiten